Nieuw land ontdekt - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van bette - WaarBenJij.nu Nieuw land ontdekt - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van bette - WaarBenJij.nu

Nieuw land ontdekt

Door: Bette

29 Juli 2006 | Chili, San Pedro de Atacama

Hallo Allemaal!
Nou even een bericht uit Chili!! Jaa daar ben ik nu zomaar in beland! Later komt de uitleg, eerst mijn andere belevingen:

Na Sucre zijn we naar Potosi gegaan, een mijnstadje. Daar hebben we in een (eindelijk eens!!) leuk backpackers hostel overnacht, met heerlijke warme douche! De 2de dag daar zijn we naar de mijnen gegaan. We waren voor bereid op het ergst: heel warm, heel klein en vooral heel erg benauwend! En dat was het ook!! Maar wel heel erg interessant. De mijnen worden nog steeds gebruikt om zilver en andere mineralen uit te halen.
Maar ongelovelijk klein zijn de gangen daar! Om van de ene naar de andere ´verdieping´ te gaan (naar beneden...) moesten we kruipend op handen en voeten door de gangen heen, heel zwaar, want je hebt weinig lucht, licht en ruimte. We kregen cocabladeren voor de energie en voor meer zuurstof. En dat werkte gelukkig goed.
De mannen die in de mijnen werken hebben een zwaar leven. Meestal beginnen ze rond hun 13de (ja echt!!!!) en de levensverwaching van de mannen is ongveer 45 jaar. Dat geloof ik ook wel, want toen ik de mijn uit kwam (na ongeveer 2 uur) was ik mijn stem kwijt vanwege al de stof die je binnen krijgt! Het is echt geen pretje daar!
Van te voren hadden we gelegenheid om wat spul voor de mannen te kopen (drinken, cocabladeren, dinamiet), die de gidsen dan voor ons mee namen. Daar waren ze heel blij mee!
De gidsen zelf hadden als jonge jongens ook al mijnwerkers gewerkt, dus ze wisten er veel vanaf!

Na Potosi zijn we met ze 6en, Lieke, Heather, Anne (ander Nederlands meisje die we in Sucre hebben ontmoet), Carla en Martin (een Amerikaanse en een Zweed, waarmee we onze mijntour hebben gedaan) naar Uyuni gegaan.
In Uyuni hebben we onze 3daagse tour geboekt, die ons naar de zoutmeer zou leiden.
We waren al heel veel mensen onderweg tegen gekomen die het ook hadden gedaan en die ons hadden gewaarschuwd voor heeeeel veeeeel kou tijdens de 3 dagen. Dus we waren goed voorbereid, met onze termische ondergoed (voor die foto zie: liekeherpers.waarbenjij.nu).
De eerste dag was echt ongelovelijk mooi. Alleen maar wit, wit, wit. Zout dus. Ja kan daar eingelijk weinig over zeggen, daarvoor moeten jullie echt de fotos zien!!
De kou viel erg mee de eerste dag en nacht.
De tweede dag waren we uit de zouvlaktes en in de woustijn. Ook heel mooi en bijzonder, flamingos gezien en veel mooie bergen.
De tweede nacht alles aangetrokken wat we hadden, want we waren gewaarschuwed voor min 20! Uiteingelijk viel het wel mee, en hebben we prima geslapen. Het had wel hard gevroren, want er was veel aangevroren.
De laatste dag zijn we richting Chili gegaan. Heel vroeg op pad om zonsopgang bij de geisers te zien. Heel mooi!!
En in de middag in Chili aangekomen dus! Onverwacht, maar wel leuk!

Nu moet ik nog de snelste weg terug naar Lima zien te vinden!
En dat betekent ook Lieke verlaten :( :( :( Dat word nog moeilijk! Gelukkig woont zij gewoon in Nederland!! Maar Heather niet, en die moet ik na samen een maand te hebben gereisd, ook verlaten :(
Ja dat is het nadeel van reizen....

Tot snel allemaal!!!
xxx Bette

• 30 Juli 2006 - 07:30

Anna:

Hey lief!
    Gaaf hoor, nog even een tripje naar Chili tussendoor!
    Veel sterkte met het afscheidnemen van je chica's en straks van Peru...
    Veel liefs en tot (héél) gauw!

• 30 Juli 2006 - 09:31

Marleen:

Wow, dat zal best eng zijn in die mijnen. Gelukkig ben je er weer veilig uit gekomen!

Wat een mooie en grappige foto's!! Leuk hoor!

Geniet er nog even van, tot heel snel, Kus Marleen

• 30 Juli 2006 - 10:57

Diana En Louise:

Ha die Bettte, wij ff hier. Zitten in Belgie bij pa en ma Schuur en lezen nu jouw verhaal. Leuk hoor! Gister even langs Saskia haar ouders geweest, om onze spulletjes op te halen. Nog veel plezier en tot gauw.
    Liefs Diaan en Lou

• 30 Juli 2006 - 16:36

Simone:

Hey Betsy!!
    zoooo heel wat beleefd weer!! leuk hoor!!
    Ja zeker klote t afscheid nemen!!
    Geniet nog ffies!! en veel plezier bij Mirjam en Janjoris!
    x Siem

• 31 Juli 2006 - 11:53

Martha:

Oh het is zo ontzetend leuk om hier vanuit \dartington jouw verhaal te lezen.(ikstuur een mail met mijn verhaal vanuit hier).Bette,Sterkte bij het afscheid nemen, veel liefs, mama

• 31 Juli 2006 - 13:06

Martine:

He,
    Wat heb je weer veel gedaan. Echt leuk!
    Nog heel veel plezier je laatste weeekje.
    Liefs martine

• 31 Juli 2006 - 18:14

Harmke:

Hey,
    Je heb weer een hele hoop beleefd zie ik!
    Topper ik wil graag je foto`s zien!
    tot snel
    Liefs Harmke

• 01 Augustus 2006 - 10:34

Mossel:

he betsy, ik wens je nog n fijne laatste week toe, geniet er nog lekker van en veel plezier bij je broer!en dan zien wij elkaar gauw weer ,ik heb er zin in!kusss mo

• 03 Augustus 2006 - 12:59

Judith:

Hoi Bette, voor jou zijn de laatste dagen aangebroken, wij zijn ondertussen ook al weer thuis. Wat gaat de tijd toch snel op zo'n reis, maar aan de andere kant lijkt het ook weer lang, omdat je zoveel meemaakt. Dat geldt misschien ook voor jou, maar jij bent natuurlijk al nog veel langer van huis!
    Zuid-Amerika staat nu ook op ons verlanglijstje ;), we hebben de smaak te pakken gekregen!
    Nog veel plezier de laatste dagen, en de groetjes aan Janjoris en Mirjam!
    Liefs, Judith